Få bedre customer relations med kerneværdier
Tiden, hvor den gennemsnitlige forbruger blot var på udkig efter den laveste pris, er – heldigvis vil mange mene – slut. I dag er vi kritiske og stiller større krav, når det kommer til alt fra ingredienserne i vores havregryn til produktionen af vores t-shirt, hvilket blandt afspejles i en støt stigende efterspørgsel på økologi.
Vil du opnå succes med din virksomhed, er du således nødt til at tage stilling til en lang række spørgsmål (både moralske og etiske), herunder alt fra arbejdsvilkår, materialevalg, bæredygtighed og meget, meget andet – og husk, at generiske produkter/ydelser også er et udtryk for et standpunkt! Nedenfor forklarer vi, hvorfor du bør formulere kerneværdier for din virksomhed og ikke mindst praktisere disse.
Kommunikation af gennemsigtighed er nøglen til tillid
Nethandlen er i de seneste år eksploderet, og sidste år rundede det samlede danske salg på internettet svimlende 100 milliarder kroner ifølge FDIH. Ønsker du en bid af denne voksende ”kage”, er tillid en afgørende faktor – hvis dine kunder ikke stoler på, at du holder, hvad du lover, går der ikke længe, inden du sandsynligvis er nødt til at dreje nøglen om.
Customer relations er alfa og omega, når snakken falder på e-handel. Du har nemlig ikke den samme mulighed for at holde din kunde i hånden og guide denne som i en fysisk butik. Netop af denne grund er gennemsigtighed vigtigere end nogensinde, hvis du sælger dine produkter/ydelser via en hjemmeside eller webshop.
Og det er her, din virksomheds kerneværdier kommer ind i billedet. Et klart budskab, der definerer jeres kerneværdier skaber gennemsigtighed og giver forbrugeren indsigt i de ting, I står for. Kan I bryste jer af en bæredygtig produktion og materialer, eller investerer I måske i lokalområdet, kan I aktivt bruge det som en del af jeres markedsføring og branding.
Sæt handling bag ordene
Det er dog ikke nok, at I blot en eftermiddag sætter jer ned og formulerer nogle abstrakte kerneværdier, som ingen nogensinde ser. Er jeres værdier gemt væk i skrivebordsskuffen, er de ikke til megen nytte. Et godt eksempel på, hvordan man aktivt bruger sine kerneværdier til opbygningen af sunde og langvarige customer relations, er modeportalen Liked som er ejet af Better-Web. Her har man ikke blot formuleret 10 centrale kerneværdier og dedikeret en hel side til disse. Nej, i bunden af hver eneste side vises sågar en tilfældig udvalgt værdi – en smart måde at gøre kunden bekendt med de værdier, som ligger til grund for virksomheden.
Tydelige og lettilgængelige værdisætninger er én ting – noget helt andet er selve indholdet af disse. Det er selvfølgelig nemt nok at påstå, at man er imod børnearbejde eller støtter bæredygtighed. Hvem gør i det hele taget ikke dette? En ”tom” kerneværdi uden reel handling eller indhold er ikke andet end varm luft, hvilket de fleste forbrugere hurtigt gennemskuer. Det er således vigtigt, at I sætter handling bag ordene. Støtter I bæredygtige initiativer, så oplys hvilke – og hvordan. Engagerer I jer i lokalområdet, så forklar hvordan og hvor meget. Ærlighed og gennemskuelighed kommer du længst med. Er det hele bare ”et spil for galleriet”, bør I måske overveje en anden strategi og under alle omstændigheder acceptere at få baghjul af konkurrenten, der faktisk handler på sine værdier og tager sit ansvar seriøst.