Sådan laver du en lovlig Facebook-konkurrence

ANNONCE

Hver dag bliver der lavet nye konkurrencer på Facebook, og du har helt sikkert selv også deltaget i en enkelt eller to. Men er du egentlig klar over præcis hvilke regler, der gælder for virksomhederne, som ønsker at lave en konkurrence på det populære sociale medie?

Disse regler bliver nemlig ofte brudt, og det bør du naturligvis undgå, hvis du har en virksomhed som ønsker at kaste sig ud i Facebook-konkurrencer.

Dette indlæg er sponsoreret af Santander Consumer Banks låneafdeling, der ønsker at bidrage til kendskabet af Facebooks regler, så du ikke får slettet din virksomhedsside eller bliver meldt til Forbrugerombudsmanden.

Hvad du ikke må

Først starter vi lige med at præcisere, hvad du absolut ikke må gøre, når du skriver dit konkurrenceopslag. Det er nemlig ikke tilladt at bede folk om at dele et opslag eller selve din Facebook-side. Dette er ellers én af de mest effektive måder at nå ud til et stor antal af mennesker.

Overvej hvor mange mennesker som du kunne eksponere for dit budskab relativt billigt, hvis alle dine følgere deler opslaget med deres 3-500 venner. Men dette ønsker Facebook ikke, da det forvrider det naturlige flow.

Herudover må du faktisk heller ikke bede folk om at tagge venner for at deltage, hvilket du ofte ser i konkurrencer. Det er ikke et sjældent syn på Facebook, at virksomheder udlodder 2-4 billetter til noget, og et krav er at tagge, hvem du vil tage med, hvis du vinder. Men det må du altså ikke bede om.

Du kan opfordre til det, men her skal du gøre opmærksom på, at det ikke er et krav. Du kan for eksempel skrive: ”Du er velkommen til at tagge de personer, som du vil have med, men dette er ikke et krav”.

Til sidst må du ikke bede om noget, der giver incitament for at dele. Dette indebærer, at du ikke må love en ekstra præmie ved et bestemt antal deltagere eller antal likes. Så du må ikke skrive: ”Hvis vi når 5000 likes, så fordobler vi antallet af vindere og præmien.”

Hvad du må

Det er helt tilladt at bede folk om at like dit opslag for at være med i din konkurrence. Dette er en klassiker, og du kan med god samvittighed bede dine følgere om at gøre dette uden at bryde nogle regler.

Du må faktisk også bede folk om at kommentere dit opslag for at deltage. Men som nævnt tidligere må du ikke sige, at kommentaren skal indeholde et tag.

I stedet kan du bede folk at skrive svaret på et spørgsmål, hvilket er et lille trick, som mange benytter.

Derudover må du også gerne opfordre folk til at like din virksomhedsside for at deltage, men dette må ikke være et krav.

Kort fortalt

Du må gerne bede folk om, at synes godt om et opslag og kommentere det. Du må gerne opfordre til at folk liker din Facebook-side, men dette må ikke være et krav for konkurrencen.

Du må ikke bede folk om at tagge personer, dele opslag eller selve siden, love præmier ved et bestemt antal likes eller deltagere.

Du skal altid fritage Facebook for ethvert ansvar i konkurrencen.

Du kan læse alle Facebooks regler nærmere her.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *