Succes i søgeresultaterne med velgørenhedslinkbuilding
Nedenstående indlæg er skrevet af Erik fra Lånekassen der har oplevet stor succes i Googles søgeresultater med velgørenhedslinkbuilding:
Man kan linkbuilde på mange måder. En af de metoder vi har benyttet hos Lånekassen er velgørenhedslinkbuilding. Dvs. hvor vi støtter en god sag med et beløb og samtidigt bliver oprettet med et link på en takkeside. Det er en takkeside hvor velgørenhedsorganisationen takker for støtten.
Lad mig sige det med det samme; har man et begrænset budget og vil have optimal effekt af sin linkbuilding, så er det IKKE her man skal starte. Velgørenhedslinkbuilding er dyrt, og sammenlignet med mange andre metoder, så er det ikke her man får størst effekt. Der er også en lange række andre ulemper ved velgørenhedslinkbuilding, som f.eks. at man skal linke til sin forside og ikke en underside. Så ønsker vi eksempelvis et link til vores side om Føniks Privatlån, så er vi nødt til at finde andre metoder.
Men velgørenhedslinkbuilding har også en række fordele, som kan gøre det til en god ide alligevel. Vores største grund til at lave velgørenhedslinkbuilding var, at vi alligevel ønskede at støtte steder, hvor der virkelig var behov for hjælp. Hvis man alligevel ønsker at hjælpe, så giver det god mening at gøre det på denne måde, hvor man samtidigt kan få nogle gode links, uden at støtten på nogen måde bliver mindre.
Jeg har her skitseret en række fordele ved velgørenhedslinkbuilding:
- – Du støtter en god sag, og får samtidigt reklame
- – Du får links på sider med høj trust
- – Du kan nogle gange linke til brancher, som ofte er lidt sværere at skaffe links til end andre brancher. F.eks. links til gambling eller kviklån.
- – Du viser omverdenen at du gerne støtter gode tiltag. Dette styrker din CSR og giver dig generelt goodwill.
Se en række ulemper ved velgørenhedslinkbuilding:
- – Siden der linkes fra er en stor linke-ud side. Dvs. en liste med links, og dermed ikke et naturligt link inde i en tekst.
- – Dit link placeres sammen med mange andre udgående links.
- – Selvom dit hovedformål er at støtte, så giver du penge og får et link. Linket er dermed i kategorien købte links og bryder med Googles retningslinier.
- – Dit link er ikke et permanent link. Ofte støtter man årligt. Stopper man den årlige betaling, så forsvinder linket.
- – Er du i en branche som gambling eller kviklån, så vil du nogle gange bliver afvist af velgørenhedsorganisationen.
- – Ser man udelukkende på linkets værdi og vurderer tid og penge ift. andre typer af links, så bliver disse velgørenhedslinks meget dyre.
- – Links vil være til din hjemmesides forside, så metoden kan ikke benyttes til undersider.
- – Links er ofte via et billede (dit logo) eller med din hjemmesides navn. Du kan altså ikke selv styre ankertekster.
Som man kan se i ovenstående lister, så er der flere ulemper end fordele. Dette betyder dog ikke at man ikke skal benytte velgørenhedslinkbuilding. Men man skal klarlægge sit formål først, og vurdere hvad der er bedst for én selv. Ønsker du f.eks. alligevel at støtte en organisation, så vil det være dumt ikke at få det gratis link der følger med, når det er muligt.